25 kwietnia 2015

Przepis na zwyklak

Obiecałam, że podzielę się z Wami informacją, jak zrobić prosty sweterek (oversize bądź nie) z poprzedniego posta. Trochę mnie zajmowały wszystkie obowiązki ze sklepem, ale teraz miałam trochę więcej czasu żeby usiąść, przypomnieć sobie i spisać wzór krok po kroku.  





Przepis poniżej jest opracowany na jeden rozmiar (S/M) i jeśli chcecie zrobić mniejszy lub większy, to trzeba będzie wzór do waszego rozmiaru dostosować. 

Technika wykonania
Sweter jest robiony na płasko, od dolnego ściągacza na przodzie. Po przerobieniu przodu kształtowany jest dekolt, następnie robimy plecy - od góry do ściągacza na dole.  Nastepnie sweter jest blokowany a boki zszywane, należy zostawić miejsce na rękawy. Rękawy są nabierane z dzianiny i robione naokoło, metodą magic loop. Do zrobienia tego swetra potrzebne są druty z żyłką lub druty proste + druty skarpetkowe na rękawy.

Z doświadczenia wiem, że robię luźniej niż inne dziewiarki, dlatego sprawdźcie koniecznie próbkę. Jeśli wychodzi Wam dużo mniejsza, będziecie musiały nabrać więcej oczek, żeby osiągnąć oversizowy luz.

Dane techniczne
Włóczka: Malabrigo Sock, 2,6 motka.
Druty na żyłce: główne - 3.5 mm, 3.00 mm na ściągacze
Próbka 10x10 cm: 29 oczek na 34 rzędy

Przepis
Początek i przód: Nabrać 120 oczek. Przerobić 8 rzędów ściągaczem 1x1. Następnie kolejne 162 rzędy przerobić ściegiem pończoszniczym (prawe oczka na stronie prawej, lewe na lewej), zaczynając od prawej strony.
Kształtowanie dekoltu: przerobić 46 oczek prawych, zamknąć 28 oczek, przerobić kolejne 48 prawych. Teraz będziesz przerabiać tylko prawe ramię, oczka z lewego ramienia pozostaw na żyłce bez przerabiania. Przerobić następny rząd (lewa strona) oczkami lewymi.
Prawe ramię: Rząd 1,3,5,7,9,11,13 przerobić następująco: 2 oczka prawe razem, reszta oczek na prawo. Wszystkie rzędy parzyste (2-14) przerobić na lewo. Łącznie zgubionych: 7 oczek. Uciąć nitkę, pozostawić oczka prawego ramienia na żyłce.
Lewe ramię: Ułożyć robótkę lewą stroną do siebie i dołączyć nitkę. Przerobić następny rząd na lewo. Kolejne rzędy przerabiać następująco: rząd 1 i każdy rząd nieparzysty (do 13) na prawo. Rzędy: 2,4,6,8,10,12,14 2 oczka lewe razem, reszta oczek na lewo.
Plecy: Oczka z lewego ramienia przerobić na prawo. Nabrać 54 oczka metodą provisional cast-on na plecy a następnie przerobić oczka z prawego ramienia. Kontynuując pracę ściegiem pończoszniczym, przerobić 178 rzędów. Następne 8 rzędów przerobić ściągaczem 1x1.

Sweter namoczyć, zblokować i pozostawić do wyschnięcia. Po wyschnięciu boki zszyć, zaczynając od dołu, pozostawiając u góry, licząc od ramienia ok 13 cm na rękawy (przewidziany obwód rękawa to 26 cm). 
Rękawy: Nabrać oczka na rękawy na brzegu dzianiny, nabierając po 2 oczka na każde 3 rzędy. Rękawy przerabiać naokoło, pojedynczo lub razem, do wymaganej długości i zakończyć 8 rzędami ściągacza 1x1. 
Dekolt: Zaczynając od prawego ramienia z tyłu nabrać i przerobić na prawo 54 oczka z provisional cast-on, następnie nabrać i przerobić na prawo 13 oczek z lewego ramienia, 28 oczek z przodu i 13 oczek z prawego ramienia. Przerabiać 5 rzędów ściągaczem 1x1.

Koniec :) Gdyby coś w przepisie było niejasne albo sprawiało trudności dajcie mi znać. Miłego dziergania!



Ps. Już niedługo pojawi się post o kwietniowej czapce, z wyzwania 12 czapek w 1 rok. Trochę mi to zajęło, ale udało mi się ją dzisiaj skończyć i zrobić zdjęcia :)


29 komentarzy:

  1. Boszzzzz jakie to proste :) dzięki, że podzieliłaś się "przepisem". Na pewno skorzystam :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Prosty i fajny sweterek i do tego w pięknym kolorku .Bardzo pasuje do Ciebie ten sweterek .
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ładny sweterek. Fajny kolor.
    Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajny sweterek:) Ciekawe kolorki. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dzięki!! Na pewno skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny fason, uwielbiam takie sweterki!.. dzięki za podpowiedź jak go zrobiłaś:) kolor włóczki w robótce jest zachwycający jednak w precelku nie zwróciłabym na niego uwagi :)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Teoretycznie proste, ale w praktyce może wyjść różnie! ;) No i nie wiem czym jest provisional cast on... Kiedys na pewno skorzystam! Dzięki!
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, wystarczy sobie wpisać "provisional cast on" w Youtube i wyskoczą Ci filmiki jak to zrobić. Nie trzeba nawet znać angielskiego, wystarczy podejrzeć jak inni to robią. Jeśli nie chcesz dobierać oczek tą metodą, można oczka na plecy nabrać dowolną inną.

      Usuń
  8. Piękny sweterek,bardzo lubię takie melanże:)
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  9. Piękny! Takie lubię, a jak są zrobione z takiej cudownej włóczki - miodzio :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Uwielbiam takie prościaki. Super sweterek :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Świetny sweter i wygląda na milutki.

    OdpowiedzUsuń
  12. Dzięki za przepis :) Teraz dorzucić do tego jakiś wzór, ażur i mamy nietypowego zwyklaka. Trzeba znaleźć czas i go wydziergać :)
    Pozdrowionka, Marta

    OdpowiedzUsuń
  13. Super opis! Sweter wydaje się prosty i do zrobienia na maszynie dziewiarskiej. Myślę, że podejmę próbę :) mam nadzieję, że zdążę podlinkować czapkę przed moim środowym wyjazdem na wakacje. Bo oczywiście kwiecień mam zaliczony i to dwiema czapkami :-) pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  14. Zwyklak bardzo w moim stylu, włóczka nabyta i projekt wpisany na listę teraz tylko trochę wolnego czasu i też taki bedę miała :). Pozdrawiam i dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Piękne zdjęcia u ciebie

    OdpowiedzUsuń
  16. Piękny sweterek, cudowny :) Marzę o takim :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Fajny sweterek, lubię takie fasony
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  18. Muszę powiększyć, bo mam zdecydowanie większe gabaryty ;)

    OdpowiedzUsuń
  19. zwyklak fantastyczny ale w opisie zastanawia mnie przy dekolcie z przodu gubisz 42 oczka a z tylu nabierasz 54 oczka, czy ja przegapiłam, a może coś źle policzyłam, pozdrawiam Pstro

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Różnica wynika z kształtowania dekoltu. Obliczenia są poprawne.

      Usuń
  20. Czy zbierałaś oczka pod pachą? Czy na prosto? Właśnie zrobiłam wg Twojego projektu i musiałam spruć bo jakoś po pachą się marszczy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie dodawałam żadnych dodatkowych oczek pod pachą, nabierałam po 2 oczka na każde 3 rzędy. Powinno być ok jeśli masz taką samą próbkę. Jeśli nie będziesz musiała nabierać oczka w innych proporcjach (np. 3 oczka /4 rzędy).

      Usuń
    2. Dopiero zaczynam swoją przygodę z drutami i nie bardzo rozumiem. Czy to znaczy, że mam nabierać 2 oczka a 1 nie? To jak tak zrobiłam to wyszły mi 35 oczek na rękaw.Robię od nowa

      Usuń
    3. Myślę że w takim razie powinnaś poszukać pomocy wizualnych na youtube:
      https://www.youtube.com/watch?v=SgM7xTZT54E

      Usuń

Wszystkie posty, inspiracje i recenzje na tym blogu powstają z myślą o Tobie, czytelniczce mojego bloga. Zostaw komentarz, udostępnij ten post na Fejsie czy albo daj + w Google - doceń moją pracę i poleć ją innym!